فحاشی در برابر نسوان

از قدیم می‌گفتند که نباید جلوی زن جماعت فحاشی کرد. هنوز هم وقتی در خیابانی بین چند مرد دعوا می‌شود و همدیگر را به باد فحاشی‌های عمیق می‌گیرند، خیلی از راننده‌هاییکه در ماشین‌شان زنی بالغ یا دختری نوجوان نشسته، برعکس بقیه، بیخیال تماشای دعوا می‌شوند و پایشان را می‌گذارند روی پدال گاز که مبادا بانو مکدر شود. البته این که آیا اصلا بانو با شنیدن فحاشی چند مرد، خاطرش مکدّر می‌شود یا نه هم جای سوال دارد که خود بانوان باید جوابش را بدهند. یا وقتی در کلاس استادی می‌خواهد نقل قولی خاص کند، اگر میانش یک «عوضی» یا «بی‌شرف» وجود داشته باشد، رو به دختران کلاس، از آن‌ها عذرخواهی می‌کند که قرار است حرف زشتی بزند. این که چرا از پسرها عذرخواهی نمی‌کند هم بماند برای خودِ ما پسرها.

دیروز«کشتن مرغ مقلد» را می‌خواندم. زمان داستان در حوالی دهه 1930 و مکان وقوعش در ایالات متحده است. جایی از داستان، کلانتر پسرِ فلانی را بخاطر مست کردن، ایجاد مزاحمت برای مردم و «فحاشی مقابل نسوان» بازداشت می‌کند و قصد دارد او را به دارالتأدیب بفرستد. اتهامی که برایش تعریف کرده بودند، کمی شبیه به اتهام‌هایی است که گاهی در تلویزیون خودمان برای برخی مفسدان اقتصادی یا اجتماعی تعریف می‌کنند و برایمان مسخره به نظر می‌رسد. البته بعید می‌دانم در آمریکا هنوز چنین جرمی وجود داشته باشد. اگر هم باشد، یحتمل در سالن های سینما و در برنامه های شبکه HBO و ShowTime* برقرار نیست. اتهامی که پسر بخاطرش قرار بود به زندان برود، حالا کمتر از صد سال، اصلا برای آدم‌ها-لااقل در همان نقطه از آمریکا-شاید حتی بعنوان یک کار نادرست هم مطرح نباشد.

مشخص است که فحاشی نکردن "فقط" مقابل زنان، طبق تعاریف، ایده‌ای سکسیستی است. البته نه از آن‌هایی که رفع شدنش چندان به نفع زنان باشد! اما در کل، تبعیضی عجیب را بین زن و مرد نشان می‌دهد که نه مختص گذشته بوده و نه فرهنگ ایرانی. هدفش هم دقیق معلوم نیست. شاید بخاطر این بوده که زنان بعنوان آخرین سنگر حفظ اخلاق شناخته می‌شده‌اند و این ایده، تلاشی بوده است در مسیر حفاظت از این سنگر. 

.

*دو شبکۀ تلویزیونی آمریکایی هستند که نسبت به خیلی از شبکه های دیگر، آزادی عمل بیشتری در مورد ارائه محتوای جنسی و ادبیات رکیک دارند. سریال های بازی تاج و تخت، بی‌شرم و سیلیکون ولی، تولیدات مشهور HBO و ShowTime اند.

۸ نظر ۸ موافق ۰ مخالف
پونیکا :)
۰۳ مرداد ۰۱:۰۵
زن باید ترجیحا تا جای ممکن در فضاهایی باشه که آرامش روح و روانش تأمین باشه
علت این قضیه هم اینه که زن مسئول تربیت ایندگان جامعه هست و اگر روح و اعصابش مشوش باشه صاف رو آیندگان تأثیر داره
بعد وقتی همش تو چنین فضا هایی باشه و لطافت و ظرافت و زنانگیش تحت شعاع قرار بگیره کل نسل بعد کلا به فنای عظمی رفته
چیزی که این روز ها هم کم و بیش داریم میبینیم و نتیجه همین نگاه نادرست به تساوی زن و مرده

پاسخ :

همون مکدر شدنِ خاطر بانوس پس :)
در کل حس میکنم زن ها رو سنگرِ آخرِ حفظ اخلاق میدونستن و میخواستن از دست نره. شایدم جهت کم کردن فساد. چون زن درگیر محیط های خشنی نبوده اون موقع، و به تبع، در معرض فحاشی هم نبوده و دلیلی نمیدیدن که واردش شه. اینو در ادامۀ پاراگراف آخر مینویسم.
مرسی از نظرتون.
پیمان ‌‌
۰۳ مرداد ۰۱:۱۸
https://images5.aplus.com/uc-up/b4d2d511-a0c6-475e-9a82-070ac08eab41/b4d2d511-a0c6-475e-9a82-070ac08eab41.inline_yes

بیشتر علتش فرهنگی هست تا سکسیستی شاید!
همون طور که میزان فحاشی از شهر به شهر و از سن به سن فرق داره و وقتی افراد از هر دو گروه در یک جا قرار می‌گیرن مراعات همو می‌کنن.
این هم به روشی همین طوریه.

این که اکثر چیزها رو سکسیستی می‌بینیم بیشتر به لطف فمنیست‌های شاید افراطیه!

پاسخ :

ممکنه جامعه ش رو هم معرفی کنی؟
.
اتفاقا قبلاً یه پست نوشته‌م در مورد این که به لطف فضاهایی که ترم یک و دو تجربه کردم، تا مدت ها به همه چیز از همین دریچۀ سکسیسم و فمنیسم و ریسیسم و فاشیسم حتی نگاه می‌کردم! :) سه بار ویرایشش کردم و تهش پیش نویس باقی موند. الان خیلی بهتر شدم دی:
.
به نظرم منافاتی با هم ندارند. یه باور جمعی-فرهنگ، سنت یا هرچی- میتونه نژادپرستانه یا سکسیستی باشه. مثل این که میگن اسرائیلیا تو فلان مورد نژادپرست هستن یا فلان بخش از فرهنگ ایرانی ها، سکسیستیه. هرچند که اینجا هم دلم نمی خواد این تعاریف رو مرجع و تراز قرار بدم. چون بعضیاشون رو قبول ندارم. صرفا بر اساس تعریف،، یه ایده رو تعیین وضعیت کردم.
.
موافقم باهات.
کامنت خانم پونیکا رو بخون. شاید ملت خیلی فکر نکنن به دلیلش، اما در ناخوداگاهشون یحتمل یه همچین استدلالی دارن به نظرم که ضعیف هم نیست.
sina S.M
۰۳ مرداد ۰۱:۳۳
توی ایالات متحده امریکا میتونید به هر کسی دلتون خواست هر حرفی بزنید ، مگر موارد خاصی مثل فریاد زدن "اتش" در یک سالن تئاتر یا اشاره صریح به انجام یک عمل خشونت امیز (فیزیکی) . 

و نوشتن این رمان ها به نظرم تاثیر بسیار مثبتی داشته در اصلاح این قوانین و رسیدن به نقطه ای از ازادی بیان که الان در امریکا شاهدیم . 

برای ایران فحاشی به طور کلی جرم هست و هنوز اونقدر پیشرفت نکردیم که فقط فحاشی در برابر زنان رو جرم محسوب کنیم . بلکه نفس فحاشی خودش در قانون بعنوان جرم اومده . 

ولی به طور کلی با این نگاه فرهنگی موافقم که در ایران زن ها احترام بیشتری بهشون گذاشته میشه . اگه احترام در این سطحی که برای خانم ها هست چیزی مفید و خوبه خب پس چرا برای اقایون هم همون احترام رو نداشته باشیم . و اگه چیز خاصی نیست پس چرا اصلا بهش عمل میکنیم ؟! 

خودم یادمه تو دانشگاه هم وقتی با دوستان حرف میزدیم اگر دختر بینمون بود کلماتی که بین پسر ها استفاده میکردیم را قورت میدادیم ؛/ که کار به غایت مسخره ای بود و بهتره که با این جریان ها مقابله بشه 
پیمان ‌‌
۰۳ مرداد ۰۱:۵۶
مشکل اینه که بسیار از باورها اصلا سکسیتی نیست و چون فقط متاسفانه کلمه‌ای به اسم «سکسیم» براش ساخته شده و با سایر «یسم» ها مد شده ما شاهدش هستیم!
مثلا من کمتر کسی رو می‌بینم بیاد پست بده و ناله کنه از شرایط که چرا پسرها دارن می‌رن سربازی، مگه این سکسیم نیست؟ هست ولی مشکل اینه که مد زمانه‌ است هست که سکسیم رو زنانه ببینیم. و باز هم می‌گم من عقیده دارم این‌ها اکثرا بر سر مد شدن هست. تو این ده سالی که تو فضای وبلاگ بودم به عینه فضای مد شدن و دمده شدن چیزهای مختلف رو دیدم.

سکسیم رو اگر به اشتباه(مثل ماکیاولیسم و...) یک پک کامل مد شده به معنای «یک چیز خیلی بد که آخ آخ آخ» هم بگیریم. به معنای «تبعیض جنسیتی» یا پیش‌داوری بر اساس جنسیت هست. و خوب وقتی صحیحه که عامل ما تنها جنسیت باشه.

در این جا به نظر من عامل اصلی جنسیت نیست عامل اصلی تفاوت فرهنگی گروه‌هاست! و فقط صدای بعضی برای این در می‌یاد چون «سکسیم» مد شده! وگرنه چرا نمی‌یان دربارهٔ این حرف بزنن که چرا جلوی بزرگ‌ترها فحش کمتر داده می‌شه؟ چرا وقتی یک غریبه رو می‌بینیم فحش کمتر می‌دیم؟ چرا جلوی بچه‌ها نباید فحش داد با این که می‌دونیم بلدن؟ واقعا چرا درباره‌ٔ این ها بحث نمی‌شه؟ چون متاسفانه هیچ اسمی براشون ساخته نشده که مد بشه!!!
و جالب این جاست که دخترها هم جلوی پسرها فحش کمتر می‌دن این آیا سکسیم نیست؟ چرا دربارهٔ این حرف نمی‌زنیم که دخترها دارن علیه پسرا یک سکسیم کلامی رو رهبری می‌کنن؟

در حقیقت علت فحش ندادن جلوی زنان(و برعکس) به نظر سکسیم نیست به نظر همون دلیلی هست که جلوی بقیهٔ گروه‌ها فحش کمتر داده می‌شه.
یک قرارداد اجتماعی نانوشته هست که وقتی دو گروه به هم می‌خورن گروه‌ها سعی می‌کنن تا خودشون رو با شرایط جدید سازگار کنن تا مشکلی پیش نیاد. مثلا وقتی یک سری افراد پیش گروهی می‌رسن که بعضی کلمات براشون آزاردهنده هست سعی می‌کنن استفاده نکنن.

پس ما می‌تونیم یک سری گروه اجتماعی ببینم که حتی می‌تونن در یک سن و جنس و ... هم باشن اما وقتی به هم می‌رسن برای پیش‌گیری از خیلی چیزها و آرامش هم دیگه فحش‌های سبک‌تری می‌دن.

در این جا زنان یک گروه اجتماعی هستن (که با هر عواملی با هر شرایطی) فحاشی کمتری نسبت به مردان دارن (آماری که دادم هم این رو تایید می‌کنه) پس الان بحث جنسیت نیست! الان بحث این هست که وقتی گروه اجتماعی مردان به گروه اجتماعی زنان می‌رسه دقیقا مثل بقیهٔ گروه‌ها سعی می‌کنه فحاشی کمتری داشته باشه.
هر وقت گروه زنان میزان فحاشیشون در سطح مردان قرار گرفت شاید این پرده برداشته بشه. ولی تا وقتی این طوری هست این یک عمل طبیعی هست و سکسیم نیست!

پاسخ :

مشکلی با حرفت ندارم. مردها هم بخاطر تبعیض جنسیتی دارن الان مورد ظلم واقع میشن. دم دستی ترین مثالش هم سربازیه که دو سال از عمر یه جَوون رو میگیره. این حرف که سکسیسم الان کلمۀ شیکی شده هم درسته. کاریش نمیشه کرد. ولی به سهم خودم سعی میکنم نظر خودم رو درباره ش بگم.
.
پیمان جان این پست رو خودم نوشتم. لازم نیست ضمیر سوم شخص جمع به کار ببری :) این چند خط کلاً تفکراتی بود که بعد از خوندن چند خط از یک داستان به ذهنم رسید و دوست داشتم اونا رو ثبت کنم.
.
واضح توضیح دادم که سکسیسم الزاماً چیزی نیستش که رفع شدنش به نفع مون باشه. هیچ لذتی در فحش دادن جلوی زن ها وجود نداره عزیز :) سکسیسم خوب و بد داریم. هدف نهایی اینه که جلوی هیچ کس ناسزا نگیم. امیدوارم منظورم رو رسونده باشم.
اون تفاوت فرهنگی که گفتی هم درست و قطعا قابل تأمل‌ه. همین که زن ها تمایل کمتری به فحاشی یا قرارگیری در موقعیتی شامل ناسزاگویی هستند.
حسین ...
۰۳ مرداد ۱۲:۲۴
منم تا حدودی با خانم پونیکا موافقم.
به نظر من بیشتر به خاطر اون پرده هایی هست که بین زن و مرد هست.
مسلما زن ها بین خودشون یک سری حرف های زنانه دارن که هیچوقت با مردها مطرح نمیشه. مردها هم یک سری حرف های مردونه دارن که هیچوقت با زن ها مطرح نمیکنن. اینها دقیقا به خاطر حفظ اون پرده های بین زن و مرد هست.
اگرچه اینقدر قبح این چیزا ریخته این روزا توی جامعه که آقایون از همه مسائل خانم ها خبر دارن و خانم ها از مسائل آقایون. ولی خب باز هم باید طبق حرف خانم پونیکا این مراعات ها صورت بگیره.
در کل به نظرم اولش به این خاطره که حریم ها حفظ بشه و مرد و زن نسبت به یک سری مسائل همدیگه آگاه نباشن که آگاهی از اون مسائل مشکلاتی رو به وجود میاره که اینجا بحثش نیست. و در وهله بعد هم به این خاطره که زن باید آرامش بیشتری داشته باشه.

پاسخ :

فحاشی سطح داره حسین. من فحش شامل کنش و واکنش های جنسی مد نظرم نیس! دی: گفتم که حتی در حدّ عوضی و بی شرف هم دارم فرق میبینم. نمیگم بیایم جلو زن ها فحاشی کنیم. حرف اصلیم سر این بود که جالبه که سنت توی ایران و آمریکا (اونا تاریخ شون البته به سنت داشتن شاید قد نده!) نظمش این بوده که جلوی زن کسی فحاشی نکنه.
سر فحش های حاوی مضامین آناتومیک و جنسی هم که خب دلیلش رو درست میگی.
مرسی
پونیکا :)
۰۳ مرداد ۱۳:۰۴
میدونید قصه اینجاست که رفتار این روز های مردم یکجور لجبازی در راستای مفهوم تساوی بین زن و مرده. که البته من معتقدم این لجبازی ارتباط مستقیم داره با کم اهمیت کردن جایگاه زنانگی و مادرانگی در جامعه. زن فکر میکنه ارزش پیدا کردن یعنی به هر قیمتی وارد شدن به یک جامعه شلوغ و انجام کار های مردونه. جامعه ای که درش زن با هویت لطیف زنانه خودش و با مسئولیت مهم تربیت فرزندش ارج و قرب لازم رو نداره به این سمت کشیده میشه. وقتی روزنامه تیتر میزنه ایام حضور زن در آشپزخانه تمام شد یعنی داره خیلی علنی میگه زنی که توی خونه خودش باشه هیچ جایگاهی نداره برای ارزش پیدا کردن بیا توی خیابون.
زن و مرد  ارزش انسانی، اهمیت و جایگاه یکسانی دارن ولی نمیفهمم چرا مردم ما نمیخوان متوجه شن این قضیه اصلا به معنی یکی بودن زن مرد هست. به معنی این که هرجور با مرد تا میشه با زن هم میشه برخورد کرد.مثل این میمونه که ما بیایم هلو و پرتقال رو باهم مقایسه کنیم بعد بگیم هردوی این میوه ها خیلی خوب و مفیدن پس چرا بینشون تبعیض قائل بشیم پرتقالو پوست بکنیم اما هلو را با پوست بخوریم. پرتقالم مثل هلو ازین به بعد با اونم همین مدلی رفتار میکنیم. دید جامعه ما با تساوی بین زن و مرد همینقدر بچگانه و خنده داره. نمیخوایم بپذیریم باید با هر مخلوقی با توجه به خصوصیات خودش برخورد شه و این تفاوت نوع دلیل بر کم اهمیت بودن یکی و با اهمیت تر بودن دیگری نیست.
نیلی ‌
۰۳ مرداد ۱۴:۴۷
با پونیکا موافقم. به شخصه بارها به عنوان دختر بهم گوش‌زد کردن که زن به عنوان مادر، تاثیرگذارترین فرد در خانواده‌ست. شاید این باعث می‌شه تو ذهن همگی این تصور به وجود بیاد که تاثیرگذارترین فرد باید خودش عاملِ آرامش و خوش‌زبونی باشه. این تصور به عنوان سنبل تو ذهن همگی موندگار شده. شاید...
sina S.M
۰۴ مرداد ۲۱:۰۷
با پونیکا به شدت مخالفم 😂 تشبیه زن و مرد به پرتقال و سیب به شدت غیر علمی و شهودیه . یعنی شباهت انسان و شامپانزه بیشتر از سیب و پرتقاله چه برسه به زن و مرد .  

زن ها درسته که ضعیف ترن به لحاظ فیزیکی ولی جوامع مدرن اونا رو به کار در بیرون از منزل سوق میدن تا استقلال مالی داشته باشن و برده مرد ها نباشن و بسیار هم روند خوبیه . زن و مرد با هم برابرند فقط هنجار های سنتی باعث میشه متفاوت رشد کنن از بچگی تو گوش دختر ها میخونن تو ضعیفی تو حساسی تو باید بشینی با عروسک بازی کنی و پسرا باید برن فوتبال و خلاصه اینا باعث میشه این جریان های نه چندان مناسب به وجود بیاد که نتیجش میشه خونه نشینی زن ها . نمیگم که مادر نباید توی خونه بمونه ولی دلیلی نداره مانع این بشیم که زن ها به استقلال و قدرت برابر با مرد ها دست پیدا نکنند . اگر این جریان ها نباشه دوباره بشر برمیگرده به دورانی که زن حق رای یا تحصیل تو دانشگاه نداشت و در حد یک حیوان و ابزار ارزش داشت . همین تفکرات سنتی که اره زن حساسه و نباید قاطی مرد ها کار کنه از همون دوران تاریک بردگی زن ها برای مرد ها میاد و الی غیر 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
درباره من
هر آنچه که یک مریخیِ محبوس در زمین می‌خواهد بگوید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان